نگاهي به تاريخچه "بيسبال در ايران و جهان"
ورزش
دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:50 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 پیدایش بیسبال

بیسبال از بازی‌های متعددی که با چوب و توپ بازی می‌شدند اشتقاق پیدا کرده‌است، از جمله این بازی‌ها می‌توان ورزش قدیمی راوندر که در آمریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیائی اُینا را نام برد.

نخستین مسابقه ورزش مدرن بیسبال که در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ‌ویل، انتاریو، کانادا مربوط می‌شود.

بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه‌حرفه‌ای پیداکرد. نخستین تیم کاملا حرفه‌ای بیسبال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در ۱۸۶۹ تشکیل شد.

عادل مشیریان:اگر چه بیس بال امروزه در آمریکا شمالی توسعه بسیار زیادی پیدا کرده، اما در حقیقت منشاء اولیه این ورزش در ابهام است . محقق‌های زیادی در مورد تکامل بیس بال از بازی‌های بومی و محلی که قرن‌ها پیش بازی می‌شده تحقیقات بسیاری به عمل آورده‌اند .
در مدارک تاریخی و سنگ نوشته‌های قدیمی و در کتیبه‌های مختلف بازی انسان با یک تکه چوب و شیئی گلوله‌ای و کروی وجود دارد . این بازی در فرهنگ‌های بزرگی چون سرزمین خودمان ایران، یونان و مصر به عنوان بازی و سرگرمی و تشریفات توسط مردان بازی می‌شده . بازی‌های زیادی در سرزمین مان ایران شبیه به بیس بال انجام می‌شده و انجام می‌شود و در گوشه کنار کشور و در نقاط مختلف بازی با چوب و توپ با نامهای مختلف همچون، زنجیر پله، توپ و چوب، توپ تخته، چوگو، کُرد توپی و … صورت می‌گرفته و می‌گیرد که شباهت‌هایی با بازی امروزی بیس بال دارد . 
 

در اوایل قرن ۱۵ میلادی در اروپا نیز بازی‌هایی شبیه بیس بال به صورت بومی و محلی وجود داشته و به نقلی این بازی‌ها که توسط بچه‌ها صورت می گرفته، در اوایل کشف قاره آمریکا به وفور بازی می‌شده بطوری که در اواخر ۱۷۰۰ میلادی، این بازی در آمریکا به صورت عمومی توسط اقشار مختلف برای تفریح و سرگرمی بازی می‌شده‌است .عده‌ای معتقدند این بازی از انگلستان و از ورزش کری کت که مخصوص اشراف زاده‌های آن زمان بوده به آمریکا آمده . ولی شبیه‌ترین بازی به بیس بال امروزی بازی محلی راندرز بوده که در کشور انگلستان بوجود آمده و بعد در شهر و روستاهای آمریکای شمالی گسترش پیدا کرده‌است . البته قوانین راندرز چون سازمان یافته نبوده در شهرهای مختلف متفاوت بوده و با اسامی مختلفی وجودداشته . در سال ۱۷۹۱ میلادی در ایالت ماساچوست در ۸۰ یاردی یکی از عبادتگاه‌ها بازیی شبیه به بیس بال بازی می‌شده . علت این فاصله به خاطر ممنوعیت بعضی از بازی‌های محلی توسط کلیساها در آن زمان بوده، علت این ممنوعت بیشتر به خاطر این بوده که مردم در روزهای تعطیل به جای عبادت به تفریح و بازی می‌پرداختند . اولین بار در سال ۱۸۳۹ فردی به نام آبنر دوایلدای به عنوان اسطوره بیس بال این ورزش رااختراع کرد . و اولین فردی که در تدوین قانون بیس بال دست داشت الکساندر کارت رایت در سال ۱۸۴۵ بود که قوانین امروزی تکمیل شدة آن قوانین است . اولین بازی سازمان یافته تحت عنوان بیس بال در سال ۱۸۴۶ ما بین دو باشگاه هوبکن و نیوجرسی برگزار شد که بازی با نتیجه ۲۳ بر ۱ به نفع هوبکن که صاحب آن الکساندر کارت رایت بود تمام شد . بیس بال در آمریکا رشد بسیار زیادی پیدا کرد . بیس بال حرفه‌ای در آمریکا از سال ۱۸۶۵ میلادی شروع به فعالیت کرد و لیگ ملی یا نشنال در سال ۱۸۷۵ کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۸۸۲ لیگ دیگری تحت عنوان آمریکن لیگ آغاز به کار کرد. میجر لیگ یا لیگ اصلی حرفه‌های بیس بال توسط هانس واگنر ابداع شد، این لیگ بعد از چند سال ناکامی و شکل نگرفتن سر انجام در سال ۱۹۰۱ به طور رسمی آغاز به کار کرد . اولین دورة مسابقات بین نشنال لینگ و آمریکن لینگ در سال ۱۹۰۳ برگزار شد . وقتی بیس بال امروزی را با اواخر قرن بیستم مقایسه می‌کنیم تفاوت و تأثیر علم و مربیان مشاهده می‌شود . در تاریخ بازیکن افسانه‌ای بیس بال باب رات در سال ۱۹۲۰ با زدن ضربه‌های استثنائی خودش با چوب به توپ توانست راه جدیدی برای انتقال نیروی بدن توسط چوب به توپ را به دنیا معرفی کند . اولین باری که بازی بیس بال از رادیو پخش شد در ۵ آوت ۱۹۳۱ در پنسیلوانیای آمریکا بود . در طی اوایل قرن ۲۰ تفاوت نژادی در این ورزش وجود داشت بطوری که سیاه پوستان برای خود لیگ خاصی تحت عنوان نگرولیگ یا لیگ سیاه راه اندازی کردند و بعد از گذشت سالها سر انجام در سال ۱۹۴۷ این تفاوت نژادی از بین رفت و میجرلیگ شاهد تحولات شگرفی در بیس بال بود . بیس بال در نقاط مختلف آمریکا به قدری سر و صدا به پا کرده بود که مهاجران نیز در انتقال این بازی به نقاط مختلف کوشیدند، بطوری که در قرن ۱۹ بیس بال به آلمان و ایرلند راه یافت . ایتالیایی‌ها و لهستانی‌ها در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ با این ورزش آشنا شدند . فدراسیون بین المللی بیس بال در سال ۱۹۲۸ تحت عنوان IBF تشکیل شد بطوری که تا پایان سال ۲۰۰۴ میلادی ۱۱۲ کشور جهان عضو این سازمان شدند . لیگ‌های حرفه‌ای در کشورهایی همچون هلند در سال ۱۹۲۲، ژاپن ۱۹۳۶ ، استرالیا ۱۹۳۴، ونزوئلا ۱۹۴۵، ایتالیا ۱۹۴۵، کره ۱۹۸۲، تایوان ۱۹۹۰ و چین ۲۰۰۳ راه اندازی شده‌اند .

اصطلاحات مهم در بازی بیس بال

بت:
در بیس بال بت استوانه‌ای است از جنس‌های متفاوت چوب، آلومینیوم و یا الیاژی از فلزات تا بتر بتواند توپی را که توسط پیچر پرتاب می‌شود توسط آن بزند و ضربه زدن به رانر برای کسب امتیاز تبدیل شود . وزن و اندازه بت برای سنین مختلف متفاوت است .
 


ظاهر بت به چند قسمت تقسیم می‌شود :

بارل : قسمت ضخیم و محلی که توپ به آن برخورد می‌کند . این قسمت در زدن ضربه نقش اساسی دارد و به نقطه شیرین نیز معروف است .

هندل : که بعد از قسمت ضخیم و به عنوان قسمت باریک و دسته‌است، از قسمت ضخیم نازکتر است و بتر به راحتی انگشتان خود را دور دسته قرار می‌دهد گاهی اوقات دور دسته را لاستیک یا پارچه می پوشاند تا دست راحتتر باشد .

توپ: قسمت پهن انتهایی دسته که باعث می‌شود بت از دست بتر سر نخورد . در بیس بال حرفه‌ای بازیکنان مجاز نیستند با بت‌های غیر چوبی بازی کنند، این بدان علت است که توپ با برخورد به این آلیاژها مسافت بیشتری را می‌پیماید و در بازیهای غیر حرفه‌ای بازی را از هیجان خارج می‌کند و هم می‌تواند آسیب رسان برای ورزشگاه و تماشا چی باشد و خسارت به بار آورد . در داخل بتها آلیاژی به خاطر این که بتها سبک ساخته شوند و نیروی وارده از توپ در آنها گرفته شود و نیروی بتر به خوبی انتقال داده شود از گازی مخصوص و یا از ماده‌هایی نظیر چوب پنبه استفاده می‌شود . در ساخت بتهای چوبی معمولاً از چوبهای رختهای افرا، راش، گردوی آمریکایی و زبان گنجشک استفاده می‌شود .

بری بانز بتر معروف و صاحب نام میجرلیگ از بتی با جنس چوب درخت افرا استفاده می‌کرد، در بازی‌های حرفه‌ای اکثر بازیکنان برای خود بت مخصوص دارند که از نظر اندازه و وزن با فیزیک آنها متناسب است . در گذشته اغلب بتها دست ساز و با اندازه و وزنی ثابت ساخته می شده ولی امروزه با ماشینها و تکنولوژی بالا تهیه می‌شود . اندازه بت در طول و قطر با اینچ مقیاس می‌شود و وزن آن با ( oz )، در مبحث انتخاب بت مناسب در این مورد بیشتر صحبت می‌شود، رنگ بت متفاوت است . متاسفانه در برخی از کشورها تصور ذهنی مردم نسبت به بت مناسب نبوده، و استفاده از آن را در درگیری‌ها و خشونت دیده‌اند .

بتر 
به شخصی اطلاق می‌شود که با بت در محل بتر باکس نزدیک بیس خانه برای زده توپ پرتاپ شده توسط پیچر می‌ایستد و در این زمان عضو تیم حمله‌است . بتر باید زمانی که در بتر باکس می‌ایستد استرس را از خود دور کند و با تمرکز منتظر پرتاب پیچر و توپ خوب و دلخواهش برای زدن باشد، نه زود بت را بچرخاند و نه دیر و در تمرینات باید قدرت و سرعت خود را برای یک ضربه ایده آل و دلخواه افزایش دهد . هدف بتر باید رساندن خود و یا یارش به امتیاز باشد که این امر با راهبردهای مختلفی همراه‌است که بتر باید در تمرینات انجام دهد . درانتخاب بت دقت کند و بتی را برای چرخاندن مد نظر قرار دهد که درصد موفقیتش برای بهتر ضربه زدن بیشتر باشد.

بتر رانر
بتر رانر به فردی اطلاق می‌شود که بعد از ضربه زدن به توپ در حال دویدن به بیس باول باشد و تا زمانی که به بیس اول نرسیده بتر رانر است بعد از اینکه به بیس اول رسید در اصطلاح رانر گفته می‌شود تمام تلاش بتر رانر باید این باشد که خود را به بیس اول برساند زیرا د رغیر اینصورت او اوت شده و به رانر برای کسب امتیاز تبدیل نمی‌شود .

بتر باکس

مکانی است در دو طرف بیس خانه به صورت مستطیل شکل و به طول ۵۲/۱ و عرض ۰۲/۱ که بتر در آنجا می‌ایستد تا توپ پرتاپ شده توسط پیچر را بزند.بتر برای ضربه زدن نباید پایش را از منطقه به بیرون بگذارد و تنها با اجازه داور می‌تواند از این محدوده بیرون برود .

بتینگ

عملی است که یک بتر بعنوان بازیکن تیم مهاجم به تنهایی در مقابل مدافعان انجام می‌دهد و به معنی ضربه زدن توپ پرتاب شده توسط پیچر است و با این کار به حمله و مبارزه با تیم مهاجم برای کسب امتیاز خودش و یارانش می‌پردازد .

بتینگ اوریج

میانگین بتینگ د رآمار بیس بال برای شناخت عملکرد بتر بسیار موثر است . این آمار را هنری چاودیک د رورزش کریکت اختراع کرد .

بتینگ گلاو
دستکش بتر یکی از تجهیزات بتر است که برای سهولت در کار با بت تمرکز بیشتر برای گرفتن و سرنخوردن بت استفاده می‌شود و اکثراً از نوع چرم یا فوم خوب است و نازک و راحت .

بتینگ تی
وسیله‌ای است از جنس فلز و پلاستیک که در فسمت بالای آن از لاستیک یا فن راستفاده می‌شود برای بازی و یا تمرین تی بال توپ را روی این پایه می‌گذارند و با بت به آن ضربع می‌زنند این وسیله هم د رتمرین برای بتینگ و هم برای بازی تی بال است .

تی بال
بازی تی بال شکل ساده بازی بیس بال برای دختران و پسران ۶ تا ۱۲ سال است که آنها را قادر به یادگیری و تمرین مهارتهایی نظیر : ضربه زدن – پرتاب کردن – گرفتن توپ و دویدن در یک محیط و بازی دوستانه که متناسب با اندازه و توانایی آنها هست می‌سازد. هدف اصلی در بازی تی بال مشابه بیس بال است .

۱-هر تیم به نوبت به توپ ضربه می‌زند و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب می‌کند برنده خواهد بود .

۲- امتیاز زمانی کسب می‌شود که یک بازیکن ضربه زننده بدون اینکه آوت شود بتواند تمام ایستگاههای بازی را لمس کند .

در بازی تی بال شخصی به نام پیچر وجود ندارد بلکه وسیله‌ای وجود دارد که توپ را روی آن می‌گذارند و هر بتر با زدن توپ روی آنب ازی را آغاز می‌کند این وسیله تی نام دارد. ابعاد زمین بازی کوچکتر از زمین بیس بال است این بازی از سال ۱۹۴۰ اجرا شده و در سال ۱۹۷۰ توسط دکتر دایتون هوبس ثبت شد. بیشتر قوانین بازی بیس بال بصورت تعدیل شده اجرا می‌شود به طور مثال بیس دزدی وجود ندارد و توپها نیز از توپ بیس بال نرم تر هستند تا آسیبی به بازیکنان نرسد ارتفاع تی بال برای هر بازیکنی با شرایط بدنی اش متفاوت است و تی بال ورزش ایده آلی برای مدارس می‌باشد هدف اصلی آن این است که تمام بچه‌هایی که می‌خواهند بازی کنند بتوانند در این ورزش شرکت دهند. در بیس بال فقط ۹ نفر حق بازی دارند و لی در تی بال تفریحی از بازیکنان بیشتر می‌توان استفاده کرد تی بال بهترین وسیله آشنایی کودکان با ورزشهای بی سبال و سافت بال است در این بازی مکنان با پستهای مختلف ورزش بیس بال آشنا می‌شوند و می‌توانند خود را در پستهای مختلف امتحان کننند و با انواع مهارتها آشنا شوند.

بانت
در بیس بال بانت ضربه‌ای آهسته و فنی است که بتر‌ها در زدن توپها برای استراتژی بازی به کا رمیبرند در بانت زدن بتر بت را بالای همپلیت در استرایک زون نگه می‌دارد و توپی که توسط پیچر پرتاب شده را به آهستگی و به طور فنی به درون زمین می‌زنند.

سوئینگ 
این اصطلاح به عمل چرخاندن بت توسط بتر اطلاق می‌شود که در صورت چرخاندن بت و نزدن توپ استرایک اعلام می‌شود و در غیر اینصورت اگر توپ را بزنند و توپ در منطقه بازی باشد ادامه بازی باید انجام شود .

هیت
در بیس بال و به خصوص آمار آن هیت بله ضربه‌ای دلالت می‌شود که بتر با اطمینان توسط آن به بیس اول برساد رسیدن بتر به بیس اول با ارور یا اشتباه مدافعان هیت منصوب نمی‌شود . هیتی که توسط آن بتر به بیس اول برسد یک سینگل محسوب می‌شود لازم به ذکر است که هوم ران نیز یک هیت محسوب می‌شود .

هوم ران
در بیس بال هوم ران به ضربه‌ای که گفته می‌شود که توسط بتر .زده شده و او بتواند با این ضربه تمام بیس‌ها را بدود و به بیس خانه ودر آمار به اختصار با (hr) نشان داده می‌شود. در تیم‌ها بازیکنانی که هوم ران می‌زنند به ستارگان تیم معروف هستند. این افراد در میجر لیگ مشهور و باآنها قراردادهای مالی کلانی بسته می‌شوند.

توپ : توپ بيسبال توپر و از جنس چوب پنبه و لاستيك است كه روكشي از دو تكه چرم به هم دوخته شده دارد .وزن توپ در حدود 142 تا 148 گرم و محيط ان 23 سانتي متر است .
 

 




زمين
زمين بيس بال از دو مربع كوچك و بزرگ تشكيل مي شود . طول هر ضلع مربع بزرگ بيش از سه برابر مربع كوچك است . مربع كوچك در يكي از گوشه هاي مربع بزرگ قرار دارد و در هر گوشه ان يك خانه يا قرارگاه است .
 

چوب
چوب بيس بال را از چوب سخت و محكم مي تراشند. معمولا براي ساختن اين چوب از چوب درخت زبان گنجشك استفاده مي كنند .
قطر سر چوب حدود 7 سانتي متر و حداكثر درازي ان در حدود 107 سانتي متر است . قطر دسته چوب را نازكتر مي گيرند تا به راحتي در دست قرار گيرد .
 


لباس
لباس بازيكنان بيس بال پيراهني استين بلند است كه بر روي ان پيراهني يقه باز و استين كوتاه مي پوشند .بازيكنان كلاهي نقابدار بر سر مي گذارند . شلوار بيس بال تا زير زانوست و ساق پوشي كشي و بلند لز زير پاشنه تا زير زانو كشيده مي شود و شلوار را مي وشاند . كفش بيس بال چرمي است و براي جلوگيري از لغزيدن بازيكن در كف خارجي كفش  ، در قسمت پنجه و پاشنه ان  ، ميخ هاي اهني مخصوصي كار مي گذارند .
بازيكنان توپ گير ، بر روي لباس بازي ، لباس مخصوص ايمني و كلاه ايمني مي پوشند و يك دست خود را كه با ان توپ مي گيرد با دستكش بزرگ چرمي مي پوشاند .



لیگ برتر بیسبال امریکا

ام‌ال‌بی یا لیگ برتر بیسبال امریکا (Major League Baseball) مهمترین لیگ حرفه‌ای بیسبال در آمریکای شمالی است.


عادل مشیریان :در سال ۱۷۹۱ میلادی در ایالت ماسا چوست در ۸۰ یاردی یکی از کلیساها بازیی شبیه به بیس بال انجام می‌شده . اولین بار در سال ۱۸۳۹ فردی به نام آبنر دوایلدای به عنوان اسطوره بیس بال این ورزش را معرفی کرد و اولین فردی که در تدوین قانون بیس بال نقش داشت الکساندر کات رایت در سال ۱۸۴۵ بود که قوانین امروزی تکمیل شده آن قوانین است . اولین تیمی که با توجه به قوانین، بازی بیس بال را انجام داد تیم شهر نیویورک بود، اولین باشگاه در سال ۱۸۴۵ و در ۲۳ سپتامبر به صورت غیر حرفه‌ای تأسیس شد . اولین بازی رقابتی بین باشگاه‌های هوبکن و نیوجرسی در ۱۹ ژوئن ۱۸۴۶ برگزار شد که نتیجه بازی ۲۳ بر ۱ به نفع هوبکن تمام شد .

در سال ۱۸۵۷ در نیویورک ۱۶ باشگاه عضو بودند و در همان سال انجمن ملی بازی بیس بال تحت عنوان (NABBP) تأسیس شد . این سازمان اولین سازمانی بود که توانست مسابقات قهرمانی بیس بال را برگزار کند و اولین باشگاه در زمان انجمن ملی بیس بال سینسیناتی رد استوکینگ نام داشت .

در سال ۱۸۶۵ تعداد عضوها به صد تیم رسید و در سال ۱۸۶۷ به بیش از چهارصد تیم که در سراسر آمریکا گسترش پیدا کردند . در سال ۱۸۷۰ حرفه‌ای‌ها از غیر حرفه‌ای جدا شدند . ما بین ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۵ انجمن ملی تلاش کرد تا لیگ حرفه‌ای بیس بال را در آمریکا بوجود آورد .

در سال ۱۸۷۵ نشنال لیگ تأسیس شد و در حال حاضر نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد، بعد از تأسیس نشنال لیگ نظم در باشگاه‌ها بوجود آمد و قراردادها با بازیکنان و مربیان تنظیم شد . در همین دوران بود که قراردادی مابین سران باشگاه‌ها تصویب شد که از بازیکنان سیاه در باشگاه‌های خود استفاده نکند و همین موضوع باعث شد که سیاه پوستان تصمیم گرفتند برای خود لیگی تحت عنوان لیگ سیاه(نگرو لیگ) راه اندازی کنند که این امر با کمترین امکانات محقق شد .

اولین باشگاه حرفه‌ای سیاه پوستان کوبان جاینتز بود که در سال ۱۸۸۵ تأسیس شد . در سال ۱۸۸۲ لیگ حرفه‌ای دیگری تحت عنوان آمریکن لیگ کار خود را آغاز کرد . میجرلیگ یا لیگ اصلی بیس بال به پیشنهاد هانس واگنر در سال ۱۹۰۱ راه اندازی شد .

در حال حاضر لیگ‌های نشنال و آمریکن تحت نظر میجرلیگ(MLB) به کار خود ادامه می‌دهند . در سال ۱۹۰۳ اولین رقابت بین نشنال لیگ و آمریکن لیگ صورت گرفت که دو تیم برتر این لیگها با هم بازی کردند . بیس بال در سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ دورانی را تحت عنوان عصر توپ مرده سپری کرد . مطالعه بیشتر در مورد این بحث را می‌توانید در قسمت عصر توپ مرده داشته باشید . در ۲ دهه اول قرن بیستم استادیوم‌های بزرگی برای حمایت از بیس بال در آمریکا ساخته شدند، این استادیوم‌ها دارای امکانات عالی و بسیار زیبا بودند . خیلی از وسایل کمک آموزشی و حتی کلاه بَتری، قفس بَتری و تجهیزات دیگر در دهه ۱۹۳۰ مطرح شدند .

اسامی پنج تن از بهترین بازیکنان بیس بال که در سال۱۹۳۶ در تالار افتخارات نام خود را جاودانه کردند :

۱ ـ تی کاب .
۲ ـ والتر جانسون . 
۳ ـ کریستی مارسون . 
۴ ـ باب رات .
۵ ـ هانس واگنر .

در سال ۱۹۳۹ به احترام بازیکنان قدیمی و بزرگ و ایجاد یاد بود از آنها موزه ملی بیس بال در نیویورک افتتاح شد . جنگ جهانی دوم باعث شد که دختران به ورزش بیس بال علاقه پیدا کنند و در سال ۱۹۴۳ باشگاه شیکاگو کابز لیگ حرفه‌ای دختران را تأسیس کرد .

بین سالهای ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۸ بود که سیاه پوستان در لیگ‌های حرفه‌ای با سفید پوستان هم بازی شدند و این عصر طلایی برای بیس بال آمریکا و سیاه پوستان و پیشرفت این ورزش بود . برای اولین بار بطور رسمی در سال ۱۹۴۷ برانچ ریکی مدیر باشگاه بروکلین دادگرز با بازیکن سیاه پوستی به نام جکی روبینسون قرارداد امضاء کرد و این امر باعث شد سیاه پوستان به لیگ حرفه‌ای راه پیدا کنند و به بیش از نیم قرن نژاد پرستی در بیس بال خاتمه داده شد . جکی روبینسون یک بیس بالیست استثنائی بود که تا به امروز از او به عنوان بهترنی بازیکن سیاه نام می‌برند . در سال ۱۹۶۹ تغییرات در قوانین بازی و کار پیچر و کچر ایجاد شدو بازی را در بَتینگ زیباتر کرد، در این سال استرایک زون کوچکتر شد و تغییراتی در ماند پیچر صورت گرفت .

بیس بال در مجلات و روزنامه‌ها از همان اول راه یافته بود، اولین باری که بازی بیس بال از رادیو بطور مستقیم پخش و گزارش شد ۵ آوت ۱۹۲۱ در یکی از ایستگاه‌های رادیوی محلی پنسیلوانیای آمریکابود . بیس بال به تلویزیون از سال ۱۹۵۰ راه پیدا کرد و این امتیاز بزرگی برای تیم‌های باشگاهی بود . البته اولین بار در سال ۱۹۴۶ در بوستون از تلویزیون محلی بازی بیس بال به اکران گذاشته شد و اولین بار بازی‌های نشنال لیگ برای مردم پخش شد . در سال ۱۹۷۰ انقلاب پخش تلویزیونی برای بیس بال آغاز شد و این امر به تبلیغات باشگاه‌های بیس بال و محبوبیت آنها اضافه کرد . اولین باشگاهی که در پخش برنامه‌های تلویزیونی موفق عمل کرد، آتلانتا براوز بود .

رکورد بیشترین تماشاچی تا به حال در میجر لیگ در سال ۱۹۵۹ بازی بین لوس آنجلس دادگرز و شیکاگو وایت ساکس داشته که ۹۳ هزار تماشاچی در ورزشگاه حضور داشتند. از سال ۱۹۸۰ به بعد بازی‌های میجرلیگ و برنامه ریزی‌های آن تغییرات چشمگیری کرد . بهبود علم تمرین و تمرین‌های تخصصی و کارآمد، بازاریابی و تبلیغات فراوان، پخش دائم تلویزیونی، سالن‌های بدنسازی مخصوص و تجهیزات آموزشی نوین همراه با رشد تکنولوژی و توجه مربیان به تغذیه مناسب باعث پیشرفت بیس بال و بوجود آمدن ورزشکاران بزرگ و حرفه‌ای در این ورزش شد . بزرگترین قرار داد مالی بیس بال برای جذب بازیکن در سال ۱۹۹۸ توسط تیم لوس آنجلس دادگرز با کوین برون به مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار برای بازی بسته شده.

بیسبال در خارج از آمریکا
نخستین لیگ رسمی بیسبال در خارج از امریکا و کانادا سال ۱۸۷۸ در کوبا شکل گرفت. کوبائی‌ها سابقه درخشانی در بیسبال دارند و تیم‌ملی آنها از هنگام شروع مسابقات بین‌المللی در اواخر دهه ۱۹۳۰ همواره یکی از قوی‌ترین تیم‌های دنیا بوده‌است.

لیگ‌های حرفه‌ای بیسبال پس از جنگ جهانی اول در کشورهای دیگری هم آغاز به‌کار کردند. از جمله؛

هلند (۱۹۲۲) 

استرالیا (۱۹۳۴) 

ژاپن (۱۹۳۶) 

پورتوریکو (۱۹۳۸) 

ایتالیا در سال ۱۹۴۸ دومین کشور اروپایی شد که لیگ بیسبال را در کشور خود برگزار می‌کرد. بعد از جنگ جهانی دوم بیسبال در بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی و کشورهای حوزه دریای کارائیب طرفداران زیادی یافت. برجسته‌ترین لیگ‌های بیسبال در آمریکای لاتین؛

مکزیک در ۱۹۴۵ 

ونزوئلا در ۱۹۴۸ 

دومینیکن در ۱۹۵۱ 

از دهه هفتاد رقابت‌های کارائیب بنیان‌نهاده‌شد، مسابقاتی که میان تیم‌های برتر چهار کشور حاشیه دریای کارائیب؛ مکزیک، دومینیکن، کوبا و ونزوئلا برگزار می‌شود.

بیسبال در آسیا
ژاپن یکی از اولین کشورهایی بود که بیسبال به آن راه‌یافت. بیسبال خیلی زود مهمترین ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶ نیپون بیسبال لیگ شروع به‌کار کرد.[۱] ۸۶۴ مسابقه این لیگ در سال ۲۰۰۶ بیش از بیست میلیون و چهارصد هزار تماشاگر داشت و چهارمین لیگ پرتماشاگر دنیا بود (پس از ام‌ال‌بی، ان‌بی‌ای و ان‌اف‌ال سه لیگ امریکایی بیسبال، بسکتبال و هاکی روی یخ).

ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها این ورزش را به دیگر کشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به‌سرعت ورزش گروهی اول کره‌جنوبی و تایوان شد. لیگ حرفه‌ای بیسبال در کره‌جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شکل گرفت. چین و اسرائیل هم دو کشور آسیایی دیگری هستند که به ترتیب در ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ لیگ حرفه‌ای بیسبال را تشکیل دادند.
 


بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی‌های آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها این رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید، اما در آخرین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تیم ملی بیسبال تایوان با شکست پنج تیم دیگر شرکت کننده (ژاپن، کره‌جنوبی، چین، تایلند، فیلیپین) به قهرمانی رسید.

عادل مشیریان:شاید اولین باری که بیس بال به خارج مرزهای آمریکا را پیدا کرد، در سال ۱۸۷۴ زمانی بود که مهمانانی از باشگاه‌های کری کت انگلستان برای دیدن بازی بیس بال به فیلادلفیای آمریکا رفتند . در سال ۱۸۸۸ این بازی به استرالیا و زلاند نو راه پیدا کرد و بعد از آن به اروپا و شمال آفریقا راه یافت . انجمن بین المللی بیس بال تحت عنوان (IBA) در سال ۱۹۳۸ بعد از مسابقات جهانی در لندن تأسیس شد . شش سال بعد به نام انجمن بین المللی بیس بال آماتور (FIBA) تغییر کرد . انجمن بین المللی بیس بال نیز در سال ۱۹۷۲ تحت عنوان (AINBA) تأسیس شد . در سال ۱۹۸۴ نام فدراسیون بار دیگر به انجمن بیس بال بین الملل تغییر یافت (IBA) و در نهایت تا به امروز در سال ۲۰۰۰ به نام (IBAF) تغییر نام داد که فدراسیون بین المللی بیس بال است . تا پایان سال ۲۰۰۵ میلادی ۳۵ دوره مسابقات جام جهانی بیس بال برگزار شده که سهم کشور کوبا ۲۵ قهرمانی بوده‌است . اولین دوره مسابقات جهانی در سال ۱۹۳۸ بین آمریکا و انگلستان بود و بعداز آن دوره مسابقات قهرمانی جهان تحت عنوان (IBF) برگزار شد که تا پایان ۲۰۰۵ ، ۳۴ دوره برگزار شده‌است . بیس بال در المپیک به طور رسمی از سال ۱۹۹۲ وارد شد . مطالب کلی و اطلاعات بیشتر را در قسمت تاریخچه بیس بال در المپیک مطالع کنید . بیس بال در دنیا: قاره آفریقا : تعداد کمی از کشورهای آفریقایی عضو (IBAF) هستند ، کشور آفریقا جنوبی و کشورهای ساحلی غربی قارة آفریقا بیشتر عضو این فدراسیون هستند . آفریقای جنوبی تنها کشوری است که از این قاره تا پایان سال ۲۰۰۵ در ۳ دوره مسابقات جانی و المپیک ۲۰۰۰ شرکت کرد، لیگ بیس بال در این کشورفعال است . قاره آمریکا: در این قاره کشورهای مطرحی صاحب بیس بال هستند و در مسابقات مختلف جهانی و المپیک شرکت فعال داشته‌اند . آمریکا : برای مطالعه این قسمت به بخش تاریخچه بیس بال در داخل آمریکا مراجعه کنید . کانادا : اولین بار کانادا در ۱۴ ژوئن ۱۸۳۸ شاهد بازی بیس بال بود . در کانادا در حال حاضر بیس بال به عنوان یک ورزش ملی بازی می‌شود و از طرفداران زیادی برخوردار است . بیس بال در مدارس و دانشگاه‌های کانادا جای خود را پیدا کرده‌است . تیم‌هایی در کانادا افتخار حضور در میجرلیگ بیس بال حرفه‌ای را داشته‌اند که اولین بار در سال ۱۸۷۷ تیم منترال اکس پوس جواز حضور در نشنال لیگ را پیدا کرد . در سال ۱۹۷۷ تیم تورنتو بلوجیز به آمریکن لیگ راه پیدا کرد، لیگ حرفه‌ای جداهنوز در این کشور راه اندازی نشده‌است . در کشور کانادا در سال ۱۸۷۵ تا ۲۰۰۶ بیش از ۲۰۰ نفر در میجرلیگ بازی کرده‌اند . کوبا: کشوری که از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۶ از مجموع ۳۵ دوره مسابقات جهانی برگزار شده توانسته ۲۵ دوره را به نام خود کند و چندین دوره در المپیک حضور داشته‌است . بیس بال در این کشور از پیشرفت مناسبی برخوردار است و با وجود تحریم‌هایی که توسط آمریکا به این کشور در زمینه بیس بال اعمال شد ولی جایگاه خود را در سطح جهان حفظ کرده و رقیب سر سخت و قوی برای بیس بال در سطح ملی است . با وجود تحریم‌ها از این کشور بیش از ۱۴۰ بازیکن در سطح حرفه‌ای میجرلیگ تا پایان ۲۰۰۵ بازی می‌کردند . ونزوئلا : لیگ حرفه‌ای بیس بال از سال ۱۹۴۵ در این کشور فعال است . در این کشور از سال ۱۹۳۹ تا ۲۰۰۶ نزدیک به ۲۰۰ بازیکن در میجرلیگ آمریکا بازی می‌کردند که اولین آنها آلکس کار اسکول به عنوان پیچر در واشنگتون سناتورز به خدمت گرفته شد و تا سال ۲۰۰۶ از این کشور بیش از ۲۰ بازیکن توانسته‌اند در مسابقات آل استار شرکت کنند، این کشور ۳ بار قهرمان جهان شده‌است . پورتوریکو: در کلیه سنین لیگ‌های مختلف بیس بال در این کشور فعال است . از سال ۱۹۴۲ بازیکنان این کشور به میجرلیگ دعوت شدند و تا سال ۲۰۰۶ بیش از ۲۱۰ بازیکن در سطح حرفه‌ای جهان بازی کرده‌اند . این کشور یکبار قهرمان جهان در سال ۱۹۵۱ در مکزیک شد . جمهوری دومنیکن : از کشورهای مطرح و صاحب نام بیس بال است و در مسابقات جهانی و المپیک حضور فعال داشته‌است . در سال ۱۹۵۶ تا ۲۰۰۶ بیش از ۳۸۰ نفر از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند .هم اکنون بیش از ۱۰ درصد بازیکنان میجر لیگ از این کشور هستند. این کشور در سال ۱۹۴۸ در کشور نیکاراگوئه قهرمان جهان شده‌است . مکزیک: لیگ‌های مختلفی در سنین مختلف در کشور مکزیک در ورزش بیس بال فعال هستند، از سال ۱۹۳۳ تا ۲۰۰۶ نزدیک به ۱۰۰ بازیکن از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند . کلمبیا : اولین بار در سال ۱۹۰۲ شخصی به نام لویس کاسترو از این کشور به میجرلیگ راه یافت و تا به حال نزدیک به ۱۰ بازیکن از این کشور در سطح حرفه‌ای میجرلیگ بازی کرده‌اند این کشور ۲ بار قهرمان جهان شده‌است . پاناما : از سال ۱۹۵۵ الی ۲۰۰۶ نزدیک به ۵۰ بازیکن از این کشور در میجرلیگ افتخار کسب کرده‌اند .در سطح ملی از رغیب‌های بزرگ و سرسخت برای کشورهای صاحب نام می‌باشد. نیکاراگوئه: از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۶ نزدیک به ۱۰ بازیکن از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند . قاره آسیا: اکثر کشورهای این قاره عضو فدراسیون بین المللی بیس بال هستند و در اینجا فقط تاریخچه بیس بال را به طور مختصر در چند کشور مطالعه می‌کنیم . ژاپن : بیس بال از سال ۱۸۲۰ به ژاپن راه پیدا کرد و هم اکنون ورزش ملی این کشور محسوب می‌شود . این کشور بارها در مسابقات جهانی و المپیک شرکت کرده و جزء قهرمانان بیس بال در آسیا بوده‌است . از این کشور نزدیک به ۳۰ بازیکن از سال ۱۹۶۴ تا ۲۰۰۶ در میجرلیگ حضور داشته‌اند . ژاپن توانست در مسابقات کلاسیک جهان در سال ۲۰۰۶ قهرمان شود، این تیم در بازی فینال کوبا را مغلوب کرد و افتخار آسیا لقب گرفت.اطلاعات بیشتر را در قسمت بیس بال ژاپن مطالعه کنید . کره جنوبی: بیس بال در سال ۱۸۳۸ توسط یک هیأت اعزامی از آمریکا به کره راه یافت . سازمان بیس بال کره در سال ۱۹۸۲ با ۶ تیم فعالیت خود را شروع کرد . از این کشور نیز بازیکنانی توانستند به سطح حرفه‌ای میجرلیگ راه پیدا کنند که مشهورترین آنها، پارک چان هو ، کیم بیانگ هیام بودند . کره در مسابقات جهانی ، آسیایی و المپیک جزء تیم‌های مطرح و صاحب نام بوده و در سال ۱۹۸۲ قهرمان جهان شده‌است . تایوان : بیس بال به تایوان توسط ژاپنی‌ها معرفی شد، در سال ۱۸۹۵ توسط ژاپنی‌های مقیم در تایوان این بازی انجام می‌شد و در سال ۱۹۲۰ این بازی گسترش پیدا کرد و مردمان بومی تیم‌هایی تشکیل دادند و با ژاپنی‌های مقیم بازی می‌کردند . در سال ۱۹۳۱ این بازی وارد دبیرستانهای تایوان شد . در زمان جنگ جهانی دوم و کنترل چینی‌ها بر تایوان بیس بال در این کشور رو به فراموشی رفت . ولی در دهه ۱۹۵۰ این ورزش در جوانان رشد کرد و تیم‌های غیر حرفه‌ای زیادی بوجود آمدند و در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۲ تایوان فاتح مسابقات جوانان جهان بود . در سال ۱۹۸۴ مدال برنز المپیک لوس آنجلس را گرفت و در سال ۱۹۹۲ بارسلون دوم شد، در سال ۱۹۹۰ لیگ حرفه‌ای بیس بال در تایوان تأسیس شد . کشورهای دیگری چون چین، فیلیپین، پاکستان، هندوستان، تایلند و کشورهای عربی و آسیای میانه و بخصوص کشور خودمان ایران نیز در این رشته ورزشی فعالیت‌های خوبی دارند . بیس بال در ایران از سال ۱۳۶۸ با ایجاد انجمن و بعد از آن در سال ۱۳۷۲ به طور رسمی به عنوان فدراسیون بیس بال جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز کرد . قاره اروپا : کنفدراسیون بیس بال اروپا (CEB) در سال ۱۹۵۳ تأسیس شد . در اروپا دو جام معتبر به نام‌های جام برنده‌ها و جام CEB برگزار می‌شود . ایتالیا و هلند دو کشور قدرتمند بیس بال اروپا هستند و کشورهای صاحب نام دیگر اسپانیا، بلژیک، روسیه، فرانسه، جمهوری چک، فنلاند ، یونان، سوئیس، سوئد، انگلستان و … هستند که در عرصه ملی و باشگاهی فعالیت‌های زیادی دارند . هلند: بیس بال در سال ۱۹۰۰ به هلند معرفی رشد . فدراسیون بیس بال هلند در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد . اولین لیگ این کشور در سال ۱۹۲۲ راه اندازی شد و تیم کویک از آستردام فاتح اولین جام شد، هلند تا پایان سال ۲۰۰۶ ، ۱۵ عنوان قهرمانی اروپا دارد و در بازی‌های المپیک نیز ۲ بار پنجم شده، در مسابقات قهرمانی جهان عنوان بهتر از ششمی کسب نکرده و تا ۲۰۰۶ تعداد ۴ بازیکن از این کشور در میجرلیگ حضور داشته‌اند . این کشور همه ساله مسابقات بین المللی را تحت عنوان (پورت) در روتردام برگزار می‌کند . ایتالیا: لیگ بیس بال ایتالیا از سال ۱۹۴۸ شروع به کار کرد ، ۸ عنوان قهرمانی اروپا را در پرونده ملی خود تا سال ۲۰۰۶ دارد و اکثراً در فینال با تیم هلند رقابت داشته‌است. ایتالیا ۲ بار مقام شمشمی المپیک را در افتخارات خود دارد و بهترین مقام جهانی این کشور در سال ۱۹۹۸ و عنوان چهارمی جهان بوده‌است . در اروپا از لیگ‌های معتبر در سنین مختلف برخوردار است . قاره اقیانوسیه : غیر از استرالیا و نیوزلند که در ورزش بیس بال صاحب نام هستند کشورهای دیگر این قاره نیز که تحت سلطه ژاپن و اسپانیا هستند دارای فدراسیون بیس بال می‌باشند . استرالیا : اولین بازی بیس بار در استرالیا در سال ۱۸۵۷ برگزار شد . در پایان قرن ۱۹ رقابت‌هایی را آمریکایی‌ها در استرالیا بوجود آوردند که باعث پیشرت این ورزش در استرالیا شد، لیگ استرالیا در سال ۱۹۳۴ شروع شد و تیم ملی استرالیا در سال ۱۹۷۰ وارد مسابقات شد . افتخار استرالیا مدال نقره المپیک در سال ۲۰۰۴ در رشته ورزشی بیس بال و سافت بال است و چند بازیکن از این کشور در لیگ‌های آمریکا و ژاپن بازی می‌کنند .

بیسبال در ایران

در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ اولین دوره لیگ با حضور ۶تیم برگزار شد اما در سال بعد تعداد تیمها به ۱۲ رسید.


محبوبیت

این ورزش در بسیاری از نقاط دنیا به‌ویژه آمریکای شمالی و مرکزی و شرق آسیا بسیار پرطرفدار است.

بیسبال ورزش ملی یا پرطرفدارترین ورزش ایالات متحده آمریکا، کوبا، پورتوریکو، دومینیکن، پاناما، نیکاراگوئه، ونزوئلا در قاره آمریکا و همچنین ژاپن، کره جنوبی و تایوان در آسیا است.

بیسبال در المپیک

از المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا دو رشته ورزشی بیسبال و سافت‌بال در تقویم المپیک قرار گرفتند و مقررشد تا مسابقات سافت‌بال در گروه بانوان و بیسبال در گروه آقایان برگزار شود.

اما در جلسه سال ۲۰۰۵ کمیته بین‌المللی المپیک در سنگاپور برای تعیین میزبانی المپیک ۲۰۱۲ این دو رشته اولین قربانیان سیاست کاهش و جلوگیری از گسترش تعداد ورزش‌کاران و مسابقات و رشته‌های ورزشی المپیک شده و از برنامه مسابقات المپیک لندن حذف شدند. در المپیک‌های بعدی برای برگزاری مسابقات این دو رشته ورزشی رأی‌گیری به‌عمل خواهد آمد.

عادل مشیریان: المپیک ۱۹۱۲: اولین بار بیس بال در المپیک پنجم که در ۱۷ ژوئیه ۱۹۱۲ در استکهلم سوئد برگزار شد، حضور خورد را به نمایش گذاشت . در این دوره از بازی‌ها سوئد که در سال ۱۹۱۰ اولین باشگاه بیس بال خود را توسط آمریکایی‌ها تأسیس کرده بود به همراه تیمی از آمریکا شرکت داشت . بازی به صورت ۶ اینینگی برگزار شد، آمریکایی‌ها به سوئدیهای فرصت‌های بسیاری داردند بطوری که ۴ نفر از بازیکنان اصلی سوئد ( از جمله پیچر و کچر) آمریکایی بودند و به جای اینکه ۳ نفر از تیم سوئد آوت شود تا اینینگ عوض شود ۶ نفر را آوت کردند، این بازی به صورت رفت و برگشت انجام شد . نتیجه بازی اول ۱۰ بر ۷ به سود تیم آمریکا و بازی دوم ۱۳ بر ۳ به نفع آمریکا تمام شد .

نام تیم 1 2 3 4 5 6 R H E

آمریکا ۴ ۱ ۰ ۰ ۸ - ۱۳ ۱۰ ۲

سوئد ۰ ۰ ۰ ۲ ۰ ۱ ۳ ۷ ۵

المپیک ۱۹۳۶ : دومین حضور بیس بال در المپیک ۱۹۳۶ برلین آلمان بعد از ۲۴ سال غیبت بود، در این دوره فقط ۲ تیم از آمریکا به نام‌های تیم المپیک و تیم قهرمانان جهان شرکت کردند، البته قرار بود ژاپن نیز در این دوره شرکت کند که انصراف داد . از این بازی که با نتیجه ۶ بر ۵ به نفع قهرمانان جهان تمام شد بیش از ۹۰ هزار نفر دیدن کردند . المپیک ۱۹۴۰: در این دوره قرار بود مسابقات بیس بال انجام شود ولی با مخالفت ژاپنی‌ها مسابقات برگزار نشد . المپیک ۱۹۵۲ : بیس بال سومین حضور خود را در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند تجربه کرد . در این دوره مسابقات به صورت بیس بال فنلاندی یا Pesapollo اجرا شد . توپ اول این دوره از مسابقات را لاوری پینکالا که ابداع کننده بیس بال فنلاندی بود به صورت افتخاری پرتاب کرد . در این دوره ۲ تیم آمریکا و فنلاند شرکت کرده بودند . یک تیم با نام اتحادیه بیس بال فنلاند و دیگری اتحادیه کارگری آتلتیک که تیم فنلانی با نتیجه ۸ بر ۴ بازی را به سود خود تمام کرد . المپیک ۱۹۵۶ : این دوره از بازی‌ها با حضور ۲ تیم استرالیا و آمریکا در ملبورن استرالیا برگزار شد .در این دوره از مسابقات، بیش از صد هزار نفر دیدن کردند که در تاریخ المپیک بیس بال بی‌سابقه‌است، نتیجه بازی ۱۱ بر ۵ به نفع آمریکا تمام شد .

نام تیم ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ جمع

آمریکا ۲ ۰ ۴ ۰ ۲ ۳ ۱۱

استرالیا ۰ ۱ ۰ ۰ ۱ ۳ ۵

این دوره از مسابقات تا به حال توانسته رکورد دار تماشاچی در مسابقات بیس بال المپیک باشد که ۱۱۴ هزار تماشاچی از بازی دیدن کردند.


 المپیک ۱۹۶۴ : پنجمین حضور بیس بال در المپیک هجدهم در توکیو ژاپن بود . ۲ تیم ستاره‌های غیر حرفه‌ای ژاپن و تیم دانشگاه آمریکا شرکت داشتند، که بازی با نتیجه ۶ بر ۲ به سود آمریکا خاتمه یافت .

المپیک ۱۹۸۴ : ششمین حضور بیس بال در المپیک مصادف بود با برگزاری بیست و سومین دورة مسابقات المپیک تابستانی که در لس آنجلس آمریکا برگزار شد . ۸ تیم در ۲ گروه آبی و سفید به رقابت پرداختند، در این دوره کوبا به خاطر تحریم حضور نداشت . در گروه سفید تیم‌های : ایتالیا ـ دومیکن ـ چین تایپه و آمریکا حضور داشتند . در گروه آبی تیم‌های : کانادا ـ نیکاراگوآ ـ ژاپن و کره حضور داشتند . در این دوره ژاپن اول ـ آمریکا دوم و چین تایپه سوم شد . بازی نهایی بین ژاپن و آمریکا بود که با نتیجه ۶ بر ۳ تمام شد و بازی رده بندی بین کره و چین تایپه بود که با نتیجه ۳ بر صفر به نفع چین تایپه خاتمه یافت .

نام تیم 1 2 3 4 5 6 7 8 9 R H E آمریکا ۰ ۰ ۰ ۲ ۱ ۰ ۰ ۳ ۰ ۶ ۸ ۱ ژاپن ۰ ۰ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۲ ۳ ۷ ۲

المپیک ۱۹۸۸ : بیس بال هفتمین حضور خود را در المپیک سئول کره جنوبی به نمایش گذاشت .در این دوره ۸ تیم در دو گروه آبی و سفید شرکت داشتند . در این دوره نیز کوبا با به علت تحریم حضور نداشت .

در گروه آبی تیم‌های :ژاپن، چین تایپه، پرتوریکو و هلند حضور داشتند .

در گروه سفید تیم‌های : کانادا، استرالیا، آمریکا و کره حضور داشتند .در این دوره بازی پایانی بین آمریکا و ژاپن برگزار شد که نتیجه ۵ بر ۳ به نفع آمریکا تمام شد . پرتوریکو هم توانست در بازی رده بندی با غلبه بر کره با نتیجه ۷ بر صفر سوم شود .

نام تیم 1 2 3 4 5 6 7 8 9 R H

آمریکا ۰ ۰ ۰ ۳ ۱ ۰ ۰ ۱ ۰ ۵ ۱۱

ژاپن ۰ ۱ ۰ ۰ ۰ ۲ ۰ ۰ ۰ ۳ ۷

المپیک ۱۹۹۲ : در سال ۱۹۸۶ کمیته بین المللی المپیک تصمیم گرفت که بیس بال رسماً در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون اسپانیا با کسب مدال رسمی حضور پیدا کند . ۸ تیم برگزیده با پشت سر گذاشتن مسابقات انتخابی در قاره‌های خود در این دوره شرکت کردند . این اولین حضور رسمی بیس بال در بازی‌های المپیک بود . تیم‌های کوبا، چین تایپه، ژاپن، آمریکا، پرو، دومیکن، ایتالیا و اسپانیا شرکت داشتند . اولین حضور تیم کوبا در المپیک با قهرمانی این کشور مصادف شد . کوبا اول، چین تایپه دوم، ژاپن سوم و آمریکا چهارم شد . نتیجه بازی نهایی که ما بین کوبا و چین تایپه بود ۱۱ بر ۱ به نفع کوبا تمام شد . نتیجه بازی رده بندی که ما بین ژاپن و آمریکا بود ۸ بر ۳ به نفع ژاپن تمام شد .

نام تیم 1 2 3 4 5 6 7 8 9 R H E 

کوبا ۲ ۰ ۲ ۱ ۰ ۱ ۲ ۱ ۲ ۱۱ ۱۸ ۲ 

چین تایپه ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ ۰ ۰ ۱ ۴ ۳

المپیک ۱۹۹۶ : نهمین دورة حضور بیس بال در المپیک که مصادف بود با دومین حضور رسمی آن، همراه شده بود با بیست و ششمین دورة مسابقات المپیک تابستانی که در آتلانتای آمریکا برگزار شد . در این دوره نیز کوبا قهرمان شد، ژاپن دوم، آمریکا سوم، نیکاراگوئه چهارم، ه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 287116
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1